Filosofi 2 - Etiken
2.1. Inledning, s. 8-35
Uppgift: Läs de angivna sidorna + anteckningarna nedan. Fundera igenom några varv. Skriv sedan ned egna anteckningar, tankar oom:
1. Etiken som filosofiskt ämne - vad behövs den till?
2. Förhållandet mellan frihet och ansvar?
Etiken
J.W. Goethe:
”I begynnelsen var handlingen”.
- därefter börjar vi (kanske)
reflektera över hur vi borde ha gjort.
Då vi
börjar reflektera över våra handlingar finns det några vanliga etiska frågor:
1.
Vilken är den rätta handlingen?
2.
Varför gjorde jag inte det rätta?
3. Vilka
konsekvenser kan en viss handling få?
Frågor
att hitta svar på:
·
Hur skulle det vara att leva utan ideal?
·
Hur kommer det sig att människor bryter mot etiska regler även om de vet
vad som är rätt?
Etiskt
perspektiv:
-
ett etiskt perspektiv inbegriper en omtanke om en annans väl.
-
ett etiskt perspektiv försöker åtminstone i viss mån sätta egoismen inom
parentes
-
etik berör värderingar
-
etiska värderingar synes vara viktigare än värderingar angående materiella
ting
-
altruism = att sätta någon annans intressen framför sina egna
-
till etikens klassiska frågor hör: Vad är ett gott liv? Hurdan är en god
människa? Vad är livets mening?
-
etiken handlar inte bara om våra ”här och nu – situationer” utan inbegriper
även världen i sin helhet, miljön, djur, …
Fråga:
Alternativet till ett etiskt perspektiv skulle vara ett liv i vilket vi inte
anstränger oss för att i någon mån beakta andras väl. Varför gör vi inte så?
s. 15-17: När kan vi välja bort
etiken?
- När vi reparerar cykeln – behövs
ingen etik (för det mesta?)
- När vi kör med cykeln i trafiken
– då behöver jag ta hänsyn till andra.
I
samhällsliv behandlas ofta etiken som ett område som kan läggas till viktiga
frågor såsom politiska och ekonomiska, om man så väljer.
Är detta
rätt?
Knappast. Snarare "a lazy solution" Etik kan borde uppfattas som den mest grundläggande faktorn i våra göranden. Våra val
görs alltid mot en bakgrund av gott och ont – vi väljer hur medvetna vi är
om den moraliska dimensionen i våra liv. Men själva bakgrunden, det moraliska
kravet livet ställer på oss – kan vi inte välja bort.
Emmanuel
Levinas (1906-1995): ”Etiken är den första filosofin” (= genom etiken, förmågan
att beakta den andre, har vi tillgång till den mänskliga gemenskapen)
s. 18-20: Etikens områden:
Dimensioner
i det moraliska filosoferandet:
a. ett kunskapsområde: om etiska teorier,
om sakförhållanden, om logik, om argumentationsanalys, konsekvensanalys, m.m.
b. ett ansvarsområde: man tar ställning
till saker som har konsekvenser för världen utom en själv
c. ett värderingsområde: ens egna
värderingar styr ens filosoferande, testats, kan förändras…
Den
filosofiska etikens huvudområden är:
1. Den normativa etiken – undersöker och
tar ställning till hur man skall göra för att göra rätt.
2. Metaetiken – försöker undersöka etiken
på ett objektivt sätt. (Men kom ihåg försiktighet vid bruket av begreppet "objektiv" - uttrycker ett historiskt ideal)
3. Den praktiska etiken – kommer med
konkreta åtgärdsförslag i etiska problem ute i samhällslivet.
Vad kan
den filosofiska etiken uträtta?
1. Vi blir inga moraliska
superhjältar av att läsa mycket etik. Men studier i etik gör att vi blir bättre
på att igenkänna etisk problematik, att vi bättre kan argumentera vår egen etik
och visst, att vi ser mera lösningsvägar i diverse moraliska dilemman.
2. Men, livet blir inte lättare
fråga om personliga moraliska dilemman, därför att vi inte väljer de situationer vi råkar ut för i livet. Livet har ingen bra handbok.
Moralens ursprung:
Är
moralen inlärd eller medfödd?
Har
moralen sitt ursprung i förnuft eller känsla?
Finns
det en universell etik?
Olika synpunkter:
Synpunkter som räknar med ett
samvete:
Platon
(427.347f.Kr):
Alla har
tillgång till det godas idé. (Idealet
för det goda) Vi kanske inte ser det goda så tydligt men vi vet om det godas
idé då vi vet att vi gör fel.
Immanuel
Kant (1724-1802)
Den goda viljan. Det som anmäler sig till
förnuftet som en plikt leder till en god handling.
Friedrich
Nietzsche (1844-1900)
Ansåg
att moralen härstammade från vällusten man får då man uppskattas för goda
handlingar – hos många. Men den riktiga, djupa moralen hittar man långt inne, i
”motrösten”.
Synpunkter
som inte räknar med ett samvete:
Jeremy
Bentham (1748 - 1832)
Nyttokalkylen: Jag
skall välja den handling som ger största möjliga lycka för största möjliga
antal berörda människor.
David
Hume (1711-1776)
En känsla: Då andra lider vi också
(medlidandet)
Religiös
lagmoral
Gud har givit lagarna att
följa. Gör Gud till en polis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar